ΘΕΡΙΝΗ ΟΜΑΔΑ ΨΥΧΟΔΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ

13226674_10154351119952573_7573921863808132451_nΑν παρακολουθήσουμε τον τρόπο που τα παιδιά παίζουν (ομαδικά αλλά και ατομικά), θα παρατηρήσουμε ότι πολλές φορές, τους αρέσει πολύ ένα είδος παιχνιδιού το οποίο μπορεί να μοιάζει με θεατρική παράσταση. Παραδείγματος χάριν , παίζουν «πόλεμο», «το κομμωτήριο» ή «την οικογένεια». Ενσαρκώνοντας τους ρόλους μεταξύ τους (η μεταξύ αυτών και των κούκλων τους), αυτοσχεδιάζουν και φτιάχνουν μια ιστορία.

Ο J. L Moreno, εμπνευστής της θεωρίας και της μεθόδου του Ψυχοδράματος, διαπίστωσε ότι όσο τα παιδιά παίζουν τέτοιου είδους παιχνίδια, που εμπεριέχουν ιδιαίτερο αυθορμητισμό, συχνά εκφράζουν μέσα από αυτά, εσωτερικές συγκρούσεις, επιθυμίες, άγχη, φόβους, και φαντασιώσεις που έτσι παύουν να είναι εγκλωβισμένα μέσα τους και βρίσκουν διέξοδο μέσω της δημιουργικής εκτόνωσης και μετουσίωσης .

Το παιχνίδι λοιπόν, είναι μια διαδικασία η οποία χρησιμοποιείται από τα παιδιά, όχι μόνο για αυτό-έκφραση και ευχαρίστηση , αλλά και ως μια προσπάθεια να επικοινωνήσουν, να κατανοήσουν και να διαχειριστούν διάφορα προβλήματα, καταστάσεις και συναισθήματα που τα απασχολούν .

Πάνω λοιπόν σε αυτή την διαδικασία παιχνιδιού των παιδιών, βασίζεται και το ψυχοδραματικό παιχνίδι, με κύρια εργαλεία του:

• Την σύνθεση ή την διήγηση διαφόρων ιστοριών από τα παιδιά και κατόπιν ενσάρκωση των ρόλων που εμπεριέχονται σε αυτές

• Την εφαρμογή διαφόρων ασκήσεων με σκοπό το ζέσταμα, την ενδυνάμωση και την καλύτερη αντίληψη του σώματος τους

• Την ζωγραφική και την χειροτεχνία

• Την αφήγηση και την εκδραμάτηση παραμυθιών

Σκοπός λοιπόν της ομάδας αυτής , είναι να βρουν τα παιδιά ένα ασφαλές περιβάλλον ώστε να μπορέσουν να εκφραστούν σωματικά, συναισθηματικά και δημιουργικά, αλλά και να αναπτύξουν και να διερευνήσουν πτυχές τις προσωπικότητας τους, όπως:

• Την έκφραση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους

• Την καλύτερη διαχείριση των συναισθημάτων τους

• Την σύναψη υγιών σχέσεων με τους άλλους γύρω τους

• Την επίλυση προβλημάτων όπως: επιθετικότητα, εκρήξεις θυμού, μειωμένη αυτοπεποίθηση, έντονο αίσθημα ντροπής

• Την ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης και της κοινωνικότητας τους

• Την καλλιέργεια της δημιουργικότητας και της φαντασίας τους

• Την ενδυνάμωση και την καλύτερη αίσθηση του σώματος τους

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΟΜΑΔΑΣ:
20 Ιουνίου εως 20 Ιουλίου 2016

ΚΟΣΤΟΣ: 50 ευρω

ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ:
εν δυνάμει

ζαχαρίτσα 33 κουκάκι

ΟΡΓΑΝΩΣΗ-ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ:
Άννα Πολυχρονοπούλου
* Κλινική Ψυχολόγος-Ψυχοδραματίστρια

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ / ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΘΕΣΕΩΝ:
Τηλ: 6937409217
Facebook inbox: Anna Poluchronopoulou

Κατηγορίες: Γονείς, Εικαστικά, Παιδιά
Γράψτε σχόλιο

Ομάδα Παιχνιδιού για παιδιά ηλικίας 2,5 -3,5 χρονών

αρχείο λήψηςΤα χελωνάκια

 

Η ομάδα μας ξεκίνησε το ταξίδι της εδώ και ένα μήνα περίπου…

Οι ταξιδιώτες είναι άνθρωποι που εξερευνούν οτιδήποτε καινούργιο, έτοιμοι για νέες ανακαλύψεις και περιπέτειες. Επίσης είναι άνθρωποι που ίσως για πρώτη φορά θα βρεθούν με άλλους συνοδοιπόρους τις ίδιας ηλικίας μακριά από τους γονείς τους.

Σ΄ αυτή την περιπλάνηση αναζητούμε και άλλους συντρόφους…

Μέσα στην ομάδα  θα παίξουμε ατομικά αλά θα προσπαθήσουμε να  δημιουργήσουμε σιγά σιγά και δεσμούς ομάδας.  Τα ίδια τα παιδιά θα διεκδικήσουν αυτό που θέλουν και θα δείξουν τα όρια τους μέσα σε ένα ασφαλές περιβάλλον. Ακούγοντας τις ανάγκες τους θα δημιουργηθεί ένας τόπος παιχνιδιού μέσα στον οποίο τα παιδιά θα νιώσουν ασφαλή και ελεύθερα. Με παιχνίδια ανάπτυξης και αισθητηριακά ερεθίσματα θα διευρύνουν την δημιουργικότητα τους, θα πειραματιστούν  και θα κοινωνικοποιηθούν, ανακαλύπτοντας την συνεργασία.

 

Λίγα λόγια για τη σκέψη των μαμάδων που αναζήτησαν τη δημιουργία αυτού τουαρχείο λήψης (1) Playgroup:

Σκεφτήκαμε να φτιάξουμε αυτή την ομάδα για λίγο διαφορετικούς λόγους η καθεμία,  που όμως συνοψίζονται περίπου έτσι:

  • Πρόκειται για μια ομάδα παιχνιδιού και όχι φύλαξης
  • Θέλαμε να προσφέρουμε στα παιδιά μας την δυνατότητα να δημιουργήσουν την πρώτη τους “παρέα φίλων”
  • Να διασφαλίσουμε κάποιες ώρες παιχνιδιού μες στην εβδομάδα όταν ο καιρός δεν επιτρέπει το έξω
  • Ο σκοπός ήταν με κάποιον τρόπο να αποτελεί το playgroup μια πρώτη ευκαιρία να εμπιστευτούν και άλλους ενήλικες εκτός του οικογενειακού περιβάλλοντος

Για όλους τους παραπάνω λόγους ψάξαμε πολύ μία παιδαγωγό που να μας ταιριάζει. Μιλήσαμε  με αρκετές και καταλήξαμε στην Εύη, για την φανταστική πρώτη επαφή που είχε κατευθείαν με τα παιδιά μας, το καθαρό της βλέμμα, το φωτεινό αβίαστο χαμόγελο κ την αμεσότητά της.

Το playgroup λαμβάνει χώρα στο Εν Δυνάμει, επιθυμούμε όμως, όταν ο καιρός το επιτρέπει, να πραγματοποιείται και σε εξωτερικούς χώρους (Εθνικός Κήπος, μουσεία, πάρκα κλπ)

 

Λίγα λόγια για την «δασκάλα» Εύη:

Ασχολούμαι με την εμψύχωση ομάδων παιχνιδιού τα τελευταία 8 χρόνια. Έχω παρακολουθήσει 3ετή κύκλο σπουδών με θέμα την κατασκευή και εμψύχωση θεατρικής μαριονέτας στο εργαστήριο «AYUSAYA» καθώς και σεμινάρια θεατρικού παιχνιδιού, θεατρικού clown, θεραπευτικού παιχνιδιού και εικαστικών. Είμαι συν-δημιουργός της ομάδας «Από το μηδέν στο άπειρο», η οποία διαπραγματεύεται το παιχνίδι στις διάφορες μορφές του. Έχω συνεργαστεί με την ΜΚΟ «ΕΛΙΞ» στα προγράμματα «Διακοπές στο σχολείο» και «Μαθήματα Αλληλεγγύης» με ευπαθείς ομάδες (μετανάστες, πρόσφυγες και άτομα με αναπηρίες) και με την «Κόκκινη Κλωστή» ως εμψυχώτρια. Πρόσφατα ξεκίνησα και τις σπουδές μου ως βοηθός εργοθεραπείας στο δημόσιο ΙΕΚ Χαλανδρίου.

Ο τρόπος που αντιμετωπίζω τα παιδιά προσπαθώ να μοιάζει με τον τρόπο που θα ήθελα να με αντιμετώπιζαν όταν ήμουν παιδί.

 

 

Ηλικίες: 2,5 – 3,5 χρονών.

Ημέρες και ώρες: Τετάρτη 9-11 και Παρασκευή 10-12

Τόπος: Εν Δυνάμει, Ζαχαρίτσα 33 Κουκάκι, μετρό Φιξ

Κόστος: 50 ευρώ το μήνα ανά παιδί

 

Για πληροφορίες επικοινωνήστε με την Εύη στα τηλέφωνα 6940.727.609 ή με την Ήρα στο 210.92.10.830

 

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία
Γράψτε σχόλιο

Η γονεϊκή τρυφερότητα δε μειώνει το άγχος που προκαλείται από τη σωματική τιμωρία

Spanking Illustration by Hector CasanovaMια στοργική μητέρα δεν μπορεί να υπερνικήσει το άγχος και την επιθετικότητα που προκαλούνται στο παιδί από τη σωματική τιμωρία και η κατά τα άλλα θερμή συμπεριφορά της μπορεί να κάνει τα πράγματα χειρότερα, σύμφωνα με μια έρευνα του  Duke University που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο περιοδικό Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology.

«Αν πιστεύετε ότι μπορείτε να ταρακουνάτε το παιδί σας ή να το χαστουκίζετε και μετά να εξομαλύνετε την κατάσταση σταδιακά πνίγοντάς το με αγάπη κάνετε λάθος» έγραψε η ερευνήτρια Jennifer E. Lansford στο Child and Family Blog. Η Lansford είναι ερευνήτρια καθηγήτρια στο ινστιτούτο έρευνας Κοινωνικών Επιστημών του Duke University. «Το να είναι κάποιος γονιός πολύ γλυκός απέναντι σε ένα παιδί που το έχει χτυπήσει κατά αυτόν τον τρόπο σπάνια βελτιώνει την κατάσταση. Στην πραγματικότητα κάνει το παιδί περισσότερο, όχι λιγότερο, αγχώδες». Το blog αυτό είναι ένα συνεργατικό project του Future of Children του Princeton University και του Applied Developmental Psychology Research Group στο University του Cambridge. Συνέχεια

Κατηγορίες: Γονείς, Γυναίκες, Ισότητα, Μητρότητα, Παιδιά, Ψυχολογία
Ετικέτες: , ,
Γράψτε σχόλιο

Γιατί δε χρειάζεται να πιέζουμε το παιδί προσχολικής ηλικίας να μοιράζεται

vector-of-a-fighting-cartoon-boy-and-girl-pulling-on-a-teddy-bear-by-ron-leishman-44242Βρισκόμαστε στην παιδική χαρά. Ένα χαρούμενο αγοράκι παίζει με τα παιχνίδια του και το κοριτσάκι σας εμφανίζεται με τα καινούργια του αυτοκινητάκια. Το αγοράκι πλησιάζει και αρπάζει τα αυτοκινητάκια και παίζει. Το κοριτσάκι σας κλαίει με παράπονο και φωνάζει «Είναι δικά μου! Είναι δικά μου».

Φανταζόμαστε ότι η κατάσταση σας είναι γνώριμη, ότι έχετε βρεθεί συχνά σε αυτή τη θέση και ότι έχετε αισθανθεί αμήχανα και άβολα. «Τι πρέπει να κάνω;» αναρωτιέστε. Συχνά, έχετε αποφασίσει ότι πρέπει το παιδί σας να προσφέρει τα παιχνίδια του και να κατανοήσει την έννοια του μοιράσματος και της προσφοράς με αυτόν τον τρόπο. Θεωρείτε ότι έτσι το μαθαίνετε να είναι ευγενικό και γενναιόδωρο και ότι δείχνετε και στους υπόλοιπους γονείς ότι είστε κι εσείς οι ίδιοι ευγενείς και μεγαλώνετε «σωστά» το παιδάκι σας.

Τι συμβαίνει, όμως, στην πραγματικότητα σε αυτή την ηλικία; Πότε το παιδί κατανοεί την έννοια του μοιράσματος; Πρέπει να παρεμβαίνετε και πότε;

Συνέχεια

Κατηγορίες: Γονείς, Μητρότητα, Παιδιά, Ψυχολογία
Ετικέτες: , , , , , ,
Γράψτε σχόλιο

Πώς γεννιέται το μίσος

από την Alice Miller

80680-180447Σε όλα μου τα βιβλία προσπάθησα να δείξω ότι η βία που ασκείται στα παιδιά γίνεται μπούμερανγκ για την κοινωνία.

Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξα όταν έθεσα το ερώτημα τού από πού προέρχεται το μίσος, πώς γεννιέται. Θέλησα να μάθω γιατί κάποιοι κλίνουν προς την ακραία βία και κάποιοι άλλοι όχι. Μόνον όταν διερεύνησα διεξοδικά τις παιδικές ηλικίες δικτατόρων και κατά συρροήν δολοφόνων, άρχισα να καταλαβαίνω.

Γιατί όλοι τους στην παιδική ηλικία εκτέθηκαν σε αδιανόητα φρικτά βιώματα, τα οποία αρνήθηκαν ολωσδιόλου.

Αυτή ακριβώς η άρνηση ήταν, κατά την άποψή μου, που τους οδήγησε σε πράξεις εκδίκησης όταν ήταν ενήλικοι. Ένα παιδί που έχει υποστεί σωματική τιμωρία και ταπείνωση στο όνομα της ανατροφής αφομοιώνει από πολύ μικρό τη γλώσσα της βίας και της υποκρισίας και την κατανοεί ως το μοναδικό αποτελεσματικό μέσο επικοινωνίας.

Όταν προσπάθησα να διασαφηνίσω, με βάση τα παραδείγματα του Χίτλερ και του Στάλιν, πώς μπορεί να επιδράσει η παιδική κακοποίηση στην κοινωνία, πολλοί άνθρωποι μου αντέτειναν ότι και οι ίδιοι είχαν συχνά φάει ξύλο και παρ’ όλα αυτά δεν έγιναν εγκληματίες. Συνέχεια

Κατηγορίες: Γονείς, Γυναίκες, Διατροφικές Διαταραχές, Ισότητα, Μητρότητα, Παιδιά, Πολιτική, Ψυχοθεραπεία, Ψυχολογία, Ψυχοσωματικά
Ετικέτες: , , ,
Γράψτε σχόλιο

Το bullying από μια άλλη οπτική

http://www.videoman.gr/59678

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία
Γράψτε σχόλιο

Τα Social Media προκαλούν κατάθλιψη;

H «χαμογελαστή κατάθλιψη» των social media

socialmediaprofile1Εδώ και αρκετό καιρό, παρατηρείται ότι αρκετοί χρήστες των κοινωνικών δικτύων προχωρούν σε διαγραφή των προσωπικών λογαριασμών τους από τα social media. Οι απαντήσεις που δίνονται είναι αφοπλιστικές και αναπάντεχες. Οι διαγραφή των λογαριασμών γίνεται διότι τα δημοφιλή κοινωνικά δίκτυα, όπως το instagram επηρεάζουν αρνητικά την ψυχολογία τους και συμβάλλουν στη δημιουργία καταθλιπτικών συμπτωμάτων. Η πίεση για τη λήψη της σωστής εικόνας, με το σωστό φίλτρο, φορώντας το σωστό ντύσιμο, στο σωστό μέρος, με τους σωστούς ανθρώπους, θεωρούνται πια από πολλούς ανθρώπους πάρα πολύ πιεστικά.

Μέσα στα κοινωνικά δίκτυα, οι άνθρωποι είναι συνηθισμένοι να προβάλλουν στα προφίλ τους μόνο τον καλύτερο, αν και μη ρεαλιστικό, εαυτό τους, σε μία προσπάθεια να βελτιώσουν την ψυχολογία τους. Ανεξάρτητα από το αν το έχει γίνει συνειδητό ή όχι, καθημερινά καταναλώνεται πολύς χρόνος και προσπάθεια για τη δημιουργία της ψηφιακής ταυτότητας. Η δημιουργία αυτής της εναλλακτικής εικόνας του ανθρώπινου εαυτού εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό σχετικά με το πώς και οι άλλοι προβάλλουν τους εαυτούς τους στο ίδιο πλαίσιο. Τι συμβαίνει με τον «πραγματικό» εαυτό, τότε; Συνέχεια

Κατηγορίες: Εργασία, Ισότητα, Πολιτική, Τεχνολογία, Ψυχοθεραπεία, Ψυχολογία
Ετικέτες: , , , , ,
Γράψτε σχόλιο

Συναισθηματική ασφάλεια – Attachment Parenting

DAY 120 (32)Ίσως έχετε ακούσει τον όρο “attachment parenting”, που μεταφράζεται σε «ανατροφή συναισθηματικής προσκόλλησης». Δημιουργήθηκε από τον Αμερικανό παιδίατρο William Sears, με βάση τη θεωρία του παιδοψυχίατρου John Bowlby για την προσκόλληση (Attachment Theory). Στο άρθρο αυτό θα προσπαθήσω να συνενώσω τις δύο αυτές συγγενικές προσεγγίσεις.
Ο Bowlby εξήγησε ότι για να μπορούν τα παιδιά να αναπτυχθούν με συναισθηματική ασφάλεια και να έχουν υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις, θα πρέπει από τη βρεφική τους ηλικία να δημιουργήσουν μέσω ασφαλούς προσκόλλησης προς τους γονείς τους, τη λεγόμενη «ασφαλή συναισθηματική βάση», η οποία δημιουργείται ουσιαστικά τα πρώτα δύο χρόνια ζωής. Αυτό σημαίνει οι γονείς να μεγαλώνουν τα παιδιά τους με τέτοιο τρόπο, ώστε αυτά να αισθάνονται ότι οι ανάγκες τους είναι σημαντικές, ικανοποιούνται εύστοχα και σταθερά, σε ένα προβλέψιμο περιβάλλον, όπου οι άνθρωποι είναι αξιόπιστοι. Αυτή η ασφαλής βάση των πρωταρχικών δεσμών ενός μωρού, χρησιμοποιείται ασυνείδητα και κατά προέκταση στις σχέσεις του με τους υπόλοιπους ανθρώπους. Έτσι, το παιδί και αργότερα ο ενήλικας μπορεί να δημιουργεί αμοιβαίες σχέσεις εμπιστοσύνης, φροντίδας, κατανόησης, αλληλο-υποστήριξης και επικοινωνίας. Αντίθετα, όταν οι πρωταρχικές σχέσεις δεν καλλιεργούν αυτή την ασφαλή βάση, ο άνθρωπος καταλήγει να βιώνει διάφορες συναισθηματικές ανασφάλειες στις σχέσεις του με τους άλλους, αλλά και με τον εαυτό του, όπως προβλήματα αυτοεκτίμησης, άγχους, κατάθλιψης, διατροφικών διαταραχών και άλλα.
Συνέχεια

Κατηγορίες: Γονείς, Γυναίκες, Μητρότητα, Παιδιά, Ψυχολογία
Ετικέτες: , , , , , , , , ,
Γράψτε σχόλιο

H Φιλιώ Τσουκαλά στο «Γιατί Μαμά» για το πρόβλημα της υπογονιμότητας των ζευγαριών

Κατηγορίες: Γονείς, Μητρότητα, Παιδιά, Υπογονιμότητα, Ψυχολογία
Γράψτε σχόλιο

Η Ήρα Λαμπίρη στο «Γιατί Μαμά» για την ψυχολογία των εγκύων και νέων γονιών

Η Ήρα Λαμπίρη στο «Γιατί Μαμά» για την ψυχολογία των εγκύων και νέων γονιών

 

Δεύτερο Μέρος

Τρίτο μέρος

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία
Γράψτε σχόλιο

Η μελέτη των παιδιών στο σπίτι και ο ρόλος του γονιού

Ένα από τα πιο πολύτιμα δώρα που μπορούν να προσφέρουν οι γονείς στο παιδί τους είναι η μόρφωσή του. Πέρα από το ρόλο που διαδραματίζει το σχολείο στον τομέα αυτό, οι γονείς, για να συμβάλουν στην όσο το δυνατό καλύτερη μόρφωσή του, εμπλέκονται ενεργά στη διδακτική διαδικασία μέσω της κατ΄ οίκον εργασίας, η οποία θεωρείται, υπό προϋποθέσεις, πολύ σημαντική. Η εμπλοκή τους αυτή, όμως, τους δημιουργεί πολλά ερωτήματα, όπως τα πιο κάτω και ζητούν απαντήσεις:

 

Γιατί είναι σημαντική η κατ΄ οίκον εργασία;

Είναι γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ οικογένειας και σχολείου:

  • Δίνει την ευκαιρία στους γονείς και άλλους ενήλικες να γνωρίζουν τι μαθαίνει το παιδί τους στο σχολείο,
  • Τους δίνει την ευκαιρία να μιλούν με το παιδί τους για το τι γίνεται στο σχολείο,
  • Δίνει στους δασκάλους μια ευκαιρία να ακούσουν από τους γονείς για το μαθησιακό επίπεδο των παιδιών τους.

Ποιος είναι ο σκοπός της μελέτης στο σπίτι;

Βοηθά τα παιδιά :

  • Να εδραιώσουν γνώσεις και δεξιότητες που έχουν ήδη κατακτήσει μέσα στην τάξη. Η εξάσκηση και η επανάληψη είναι απαραίτητες προκειμένου να υπάρξει μάθηση.
  • Να μάθουν να χρησιμοποιούν πηγές (π.χ. εγκυκλοπαίδεια)
  • Να αναπτύξουν εξατομικευμένες στρατηγικές μελέτης
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες αυτό-οργάνωσης και διαχείρισης του χρόνου.  Οι δεξιότητες αυτές δε χρησιμεύουν μόνο στο σχολείο, αλλά και σε όλες τις πλευρές της ζωής.
  • Να ανακαλύψουν βαθύτερα τον εαυτό τους. Μαθαίνουν τα δυνατά και αδύνατα σημεία τους, παλεύουν με τις δυσκολίες τους και αντλούν ικανοποίηση από τα επιτεύγματά τους. Συνέχεια
Κατηγορίες: Γονείς, Εργασία, Μητρότητα, Παιδιά, Ψυχολογία
Ετικέτες: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Γράψτε σχόλιο

Για μια συμβουλευτική προς πραγματικούς γονείς

Τα τελευταία χρόνια κυκλοφορούν πολλά, καλογραμμένα κι εύστοχα βιβλία για την ανατροφή των παιδιών. Βιβλία που μιλούν για τους «αρκετά καλούς» γονείς και δεν επιβάλουν το πρότυπο της τελειότητας. Βιβλία που προτείνουν λύσεις, όχι πάντα εύκολες στις καθημερινές δυσκολίες της φροντίδας βρεφών, νηπίων και μεγαλύτερων παιδιών.

Την ίδια στιγμή αναπτύσσονται διαδικτυακές, κυρίως, ομάδες γονέων που ασπάζονται μια κοινή αντίληψη για την ανατροφή των παιδιών και ανταλλάσουν προτάσεις και ιδέες. Πολλές από αυτές είναι εύστοχες και λαμβάνουν υπόψη ορισμένες από τις δυσκολίες του γονέα που θα χρειαστεί να τις υλοποιήσει.

Σε παιδικούς σταθμούς και σχολεία, καλά καταρτισμένοι ειδικοί ενημερώνουν και «εκπαιδεύουν» τους νέους γονείς.

Μέχρι εδώ τα πράγματα είναι αισιόδοξα. Φαίνεται η κουβέντα για τη γονεϊκότητα να είναι πιο εξελιγμένη, εκλεπτυσμένη και ανθρώπινη απ’ ότι σε προηγούμενες γενιές. Ωστόσο η οικογενειακή καθημερινότητα που προτείνεται, προϋποθέτει όλα τα μέλη της οικογένειας να νιώθουν μια βασική αίσθηση ασφάλειας, να έχουν κάποια ηρεμία και επαρκές ψυχικό απόθεμα για να αντέχουν τις προκλήσεις της σχέσης με ένα μικρό παιδί. Επίσης προϋποθέτει, τουλάχιστον οι ενήλικές, να έχουν μια αρκετά καλή συνεννόηση μεταξύ τους. Συνέχεια

Κατηγορίες: Γονείς, Γυναίκες, Διαζύγιο, Ισότητα, Παιδιά, Χωρίς κατηγορία, Ψυχοθεραπεία, Ψυχολογία
Γράψτε σχόλιο

Η σχολική αποτυχία

Σχολική αποτυχία

άρθρο της Ειρήνης Γεωργίου. συμβούλου ψυχικής υγείας

Κάθε παιδί έχεις τις προσδοκίες του. Κάποιες από αυτές είναι των γονιών του και κάποιες δικές του. Τι συμβαίνει όμως, αν το παιδί για διάφορους λόγους δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτές τις προσδοκίες και κυριεύεται από τον φόβο της αποτυχίας; Η σημερινή κοινωνία δίνει ιδιαίτερη έμφαση στον ανταγωνισμό και το κλειδί για την επιτυχία θεωρούνται οι υψηλές επιδόσεις. Οι επιπτώσεις της κρίσης, όπως ο υψηλός δείκτης ανεργίας, μπορεί να δημιουργήσουν έντονο στρες. Η ουσιαστική γνώση και η προσωπική ανάπτυξη παίζουν δευτερεύοντα ή ακόμα και μηδαμινό ρόλο και η βαθμοθηρία μπαίνει στο επίκεντρο. Αν το παιδί δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτού του είδους τις απαιτήσεις δεν θ αργήσει να δείξει την ανησυχία του για την διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στη δική του επίδοση και στις προσδοκίες των ενηλίκων. Σε αυτό το σημείο τα παιδιά μπορεί να εκδηλώσουν αγχώδεις διαταραχές, απόσυρση, εκνευρισμό ή ακόμα και επιθετικότητα. Συνέχεια

Κατηγορίες: Γονείς, Διαζύγιο, Παιδιά, Ψυχοθεραπεία, Ψυχολογία
Ετικέτες: , , , , , , , ,
Γράψτε σχόλιο

Ομάδα συμβουλευτικής για νέες μαμάδες

1434042832288Η εγκυμοσύνη και η μητρότητα φέρνουν μεγάλες χαρές αλλά και τεράστιες αλλαγές, που μπορεί να εγείρουν άγχη και ανασφάλειες στη μητέρα και στον πατέρα.

Από τη μια πλευρά, η νέα μητέρα χρειάζεται να λειτουργήσει με βαθύτερα κομμάτια του εαυτού της, βασιζόμενη στο ένστικτο και τη σωματική τρυφερότητα. Από την άλλη, δέχεται πολλές πληροφορίες για τη σωστή φροντίδα του βρέφους, τόσο από το περιβάλλον της όσο και από το διαδίκτυο και  τα βιβλία. Ο συνδυασμός αυτών των δύο διαστάσεων μπορεί να την μπερδεύει και να τη γεμίζει ενοχές. Συνέχεια

Κατηγορίες: Γονείς, Γυναίκες, Μητρότητα, Παιδιά, Ψυχοθεραπεία
Ετικέτες: , , , , , , , , ,
Γράψτε σχόλιο

Τι είναι ο Τραυλισμός;

Τι κοινό λένε πως είχαν οι Μέριλιν Μονρόε, ο Ουίνστον Τσώρτσιλ και ο Ισαάκ Νεύτωνας; Φυσικά ταλέντο και δόξα, αλλά όχι μόνο αυτά. Και οι τρεις τους ακούγεται πως είχαν εμφανίσει τραυλισμό.

Τον 5ο αιώνα π.Χ. ο Ιπποκράτης περιγράφει λεπτομερώς τα συμπτώματα του τραυλισμού. Λένε πως τραυλισμό είχε και ο ρήτορας Δημοσθένης, ο οποίος εκτός από το να μιλάει με το στόμα γεμάτο βότσαλα προκειμένου να αντιμετωπίσει τις αρθρωτικές του δυσκολίες, περνούσε ώρες σε σκοτεινή σπηλιά αφουγκραζόμενος τη σιωπή ή διάβαζε δύσκολα κείμενα υπό τη συνοδεία του ήχου των κυμάτων. Αυτή ίσως ήταν από τις πρώτες απόπειρες αντιμετώπισης του τραυλισμού.

Τι είναι ο τραυλισμός;

Ο τραυλισμός είναι μια διαταραχή του προφορικού λόγου και συγκεκριμένα είναι μια δυσκολία στη ροή της ομιλίας – στον ρυθμό, τη μελωδία και την ταχύτητά της. Εκδηλώνεται με ασυντόνιστες κινήσεις του μυϊκού συστήματος, της αναπνοής, της φωνής και της άρθρωσης. Συνήθως κάνει την εμφάνισή του στην παιδική ηλικία, μεταξύ 3 και 5 ετών και στο μέγιστο των περιπτώσεων νωρίτερα της συμπλήρωσης των 8 ετών. Είναι συχνότερος στα αγόρια απ’ ότι στα κορίτσια. Επίσης, οικογένεια που έχει άτομο που τραυλίζει έχει αυξημένες πιθανότητες να παρουσιαστεί το ίδιο πρόβλημα και σε άλλα μέλη της.

Βασικά χαρακτηριστικά της ομιλίας στον τραυλισμό είναι οι επαναλήψεις συλλαβών ή ολόκληρων λέξεων, οι επιμηκύνσεις φωνηέντων, οι παύσεις μεταξύ των λέξεων και τα μπλοκαρίσματα.  Τα παραπάνω χαρακτηριστικά μπορεί να συνοδεύονται από κάποια δευτερογενή συμπτώματα όπως κλείσιμο ματιών, τικ, κάλυψη του στόματος, αποφυγή βλεμματικής επαφής. Συνέχεια

Κατηγορίες: Γονείς, Ισότητα, Λογοθεραπεία, Παιδιά, Ψυχοθεραπεία, Ψυχολογία, Ψυχοσωματικά
Ετικέτες: , , , , , , ,
Γράψτε σχόλιο

Ο τραυλισμός «χτυπά» ένα στα 20 παιδιά

Ένα στα είκοσι παιδιά προσχολικής ηλικίας (5%) εμφανίζουν για κάποιο χρονικό διάστημα δυσχέρεια στη ροή της ομιλίας και κάποια από αυτά μπορεί να εδραιώσουν έναν μόνιμο τραυλισμό, ο οποίος να τα συνοδεύει σε όλη τους τη σχολική και ενήλικη ζωή. Οι διαταραχές της ροής της ομιλίας (τραυλισμός) δεν αφορούν μόνον παιδιά αλλά και ενήλικες.

Ο τραυλισμός εκδηλώνεται λεκτικά κυρίως με επαναλήψεις συλλαβών, λέξεων και φράσεων, επιμηκύνσεις φθόγγων και ορισμένες φορές με αντανακλαστικές συσπάσεις (τικ) των μυών του προσώπου και του σώματος. Συναισθηματικά ο τραυλισμός εκδηλώνεται με αισθήματα ντροπής και απόρριψης, φόβο και αποφυγή της λεκτικής επικοινωνίας. Κοινωνικά τα πρόσωπα που τραυλίζουν μπορεί να γίνουν αντικείμενο κοροϊδίας, απομονώνονται ή αποκλείονται από επαγγελματικές θέσεις. Συνέχεια

Κατηγορίες: Γονείς, Παιδιά, Συνέδρια, Ψυχοθεραπεία, Ψυχολογία
Ετικέτες: , , , , , , ,
Γράψτε σχόλιο

Οι μέρες των Χριστουγέννων και η ψυχολογία των υπογόνιμων ζευγαριών

Άρθρο της Φιλιώς Τσουκαλά που δημοσιέυτηκε στην ιστοσελίδα www.mitrotita.gr

infertilityΤα ζευγάρια που δυσκολεύονται να αποκτήσουν παιδί, ιδιαίτερα όταν αυτή η διαδικασία χρονίζει και η επιθυμία τους δεν ευοδώνεται συχνά εκφράζουν φόβους για τις επερχόμενες γιορτές.

Φοβούνται τη συνάθροιση της οικογένειας, όπου πιθανώς θα υπάρχουν μωρά και παιδιά άλλων μελών της ευρύτερης οικογένειας ή των κοντινών φίλων. Ανησυχούν ότι θα πληγωθούν, θα ζηλέψουν, θα κακιώσουν ακόμα και με πολύ αγαπημένα τους πρόσωπα (παρότι πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι αυτά τα συναισθήματα είναι και φυσιολογικά και αναμενόμενα). Δυσφορούν με τις πιθανές ερωτήσεις των οικείων για το «πότε με το καλό» ή, αν είναι ενήμεροι για την κατάσταση,  για τις καλοπροαίρετες (ελπίζουμε) ερωτήσεις σε σχέση με την πορεία των προσπαθειών και τον ψυχολογικό τους αντίκτυπο. «πώς τα πάτε; Πότε θα γίνει η προσπάθεια εξωσωματικής; Πως το παίρνει ο/η σύζυγος; Μη στενοχωριέστε κλπ» καθώς και τις διάφορες συμβουλές των παλιότερων, τα γιατροσόφια που «σίγουρα» πιάνουν (αλλά για την υπογόνιμη γυναίκα φαίνεται ότι πάντα πιάνουν στις άλλες και σίγουρα όχι στην ίδια). Ακόμα την επανάληψη ιστοριών με αίσιο τέλος που ωστόσο μπορεί να επιτείνουν την αίσθηση του ζευγαριού ότι μόνο εκείνοι υποφέρουν κα αγωνιούν. Συνέχεια

Κατηγορίες: Γονείς, Γυναίκες, Ισότητα, Παιδιά, Υπογονιμότητα, Ψυχοσωματικά
Ετικέτες: , , , , , , , , , , , , , ,
Γράψτε σχόλιο

Η απόφαση για ένα παιδί

Άρθρο της Φιλιώς Τσουκαλά που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα
www.mitrotita.gr

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Τι συμβαίνει όταν ένα ζευγάρι αποφασίζει να κάνει παιδί και αυτό αποδεικνύεται δύσκολο;

apofasi gia paidiΚαταρχήν η ίδια η λήψη της απόφασης για κάθε ζευγάρι, ανεξαρτήτως αν θα τεκνοποιήσει εύκολα ή δύσκολα, δεν είναι απλή διαδικασία.  Η γυναίκα και ο άντρας επηρεάζονται από πολλούς παράγοντες για την απόφαση αυτή. Κάποιοι από αυτούς είναι συνειδητοί και άλλοι ασυνείδητοι.  Ένας παράγοντας είναι τα συναισθήματα που έχουν ο ένας για τον άλλο. Μπορεί λοιπόν να θέλουν ένα παιδί επειδή νιώθουν πολύ ερωτευμένοι μεταξύ τους. Ίσως να νιώθουν ότι η κοινή τους πορεία έχει ολοκληρώσει έναν κύκλο και χρειάζονται να περάσουν στην «επόμενη φάση». Ακόμα όμως και αυτή η απλή διατύπωση σημαίνει διαφορετικά πράγματα για το κάθε ζευγάρι. Δυστυχώς μερικές φορές συμβαίνει και το αντίθετο. Το ζευγάρι αποφασίζει να κάνει παιδί ακριβώς για να σώσει μία σχέση που είναι εύθραυστη. Μπορεί λοιπόν να προκύψει το δίλλημα «κάνουμε οικογένεια ή χωρίζουμε» ακόμα κι αν αυτό δεν λέγεται μεταξύ τους. Συνέχεια

Κατηγορίες: Γονείς, Γυναίκες, Ισότητα, Παιδιά, Υπογονιμότητα, Ψυχολογία
Γράψτε σχόλιο

Άγχος για τους μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου

Άγχος και πίεση, ήδη από το Δημοτικό, χαρακτηρίζουν τη μαθητική εμπειρία, σύμφωνα με Πανελλήνια Έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2010 σε μαθητές από ομάδα επιστημόνων του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγιεινής (ΕΠΙΨΥ).

Οι αυξημένες υποχρεώσεις των παιδιών, τα οδηγούν πολλές φορές στο στρες που συνδέεται με την εκδήλωση ψυχοσωματικών συμπτωμάτων.

Συγκεκριμένα, στην έρευνα των Κοκκέβη Α., Φωτίου Α., Σταύρου Μ. και Καναβού Ε., αναφέρεται ότι ένας στους τέσσερις 11χρονους και ένας στους δύο 13χρονους και 15χρονους αισθάνονται αρκετά ή πολύ πιεσμένοι από το σχολείο. Η πίεση αυτή συνδέεται με την εμφάνιση ψυχοσωματικών
συμπτωμάτων.

Σύμφωνα με την έρευνα, οι έφηβοι κάνουν απογευματινά μαθήματα (ιδιαίτερα ή στο φροντιστήριο) κατά μέσο όρο 9 ώρες την εβδομάδα. Το 2010 αυξάνονται οι ώρες που οι έφηβοι αναφέρουν ότι κάνουν ιδιαίτερα ή φροντιστήριο για τα μαθήματα του σχολείου.
Συνέχεια

Κατηγορίες: Γονείς, Παιδιά, Ψυχοθεραπεία, Ψυχολογία, Ψυχοσωματικά
Ετικέτες: , , ,
Γράψτε σχόλιο

Ψάχνοντας ένα σπίτι για το σώμα – Η χοροθεραπεία στην ψύχωση

Σε ένα προάστιο του Παρισιού εδώ και κάποια χρόνια λαμβάνει χώρα μια ομάδα χοροθεραπείας με ψυχωσικούς ενήλικες, που νοσηλεύονται στο νοσοκομείο του Ville- Evrard. Η ομάδα αυτή είναι σχετικά ανοιχτή, υπό την έννοια ότι υπάρχουν κάποιοι σταθεροί ασθενείς που την παρακολουθούν αλλά ανά διαστήματα προστίθενται και νέοι νοσηλευόμενοι. Αποτελείται συνήθως από 6-10 άτομα, και υπεύθυνη είναι μια πρώην χορεύτρια και χορογράφος, η Κίτσου Ντυμπουά ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη στα θέματα ψυχικής υγείας, με την οποία δούλεψα για ένα χρόνο σαν συνθεραπεύτρια ψυχολόγος. Οι συνεδρίες λαμβάνουν χώρα σε μια μεγάλη αίθουσα χορού άδεια από αντικείμενα και διαρκεί μια ώρα κατά τη διάρκεια της οποίας ακούγεται μόνο η φωνή της θεραπεύτριας που εξηγεί τις προτεινόμενες ασκήσεις και η μουσική. Πρόκειται λοιπόν για μια «σωματική γλώσσα» και η επικοινωνία γίνεται μόνο δια μέσω του σώματος. Συνέχεια

Κατηγορίες: Εικαστικά, Χοροθεραπεία, Ψυχοθεραπεία, Ψύχωση
Ετικέτες: , , , , ,
Γράψτε σχόλιο